
Alla asiallisen tuntuisia opastusia moottoripyörän nestekytkimen ilmaukseen / nesteen vaihtoon.
1.) Se pitää ilmata "takaperin".
18.10.2003 - 14:12 | Kirjoittaja: Janne J.
Eli työntää siihen tarkoitukseen myytävällä ruiskulla, tai paremmin itsetehdyllä (Esim otat 50ml lääkeruiskun ja laitat sen päähän letkua, joka istuu siihen ruiskun päähän ja nestekytkimen työsylinterin päässä olevaan ilmaus nuppiin. Letku kannattaa joko liimata tai tiivistää siihen ruiskuun jollain nippusiteillä.), kytkinnestettä työsylinterin päästä, niin kauan, että ilma poistuu nestesäiliön kautta. Joidekin tahojen mukaan tämä on myös paras/tehokkain tapa ilmata jarrut.
Sitten avaat nestekykimen nestesäiliön, imet ruiskun täyteen nestettä ja isket sen sinne työsylinterin päässä olevaan ilmausnuppiin kiinni, avaat ilmausruuvin ja painat KOVAA ruiskusta. Sitten puristat niin kauan, että näet/pyydät jonkun katsomaan, ettei kytkimen nestesäiliöön tule enää ilmakuplia, vaikka puristat. Sitten suljet ilmausruuvin tiiviisti samalla ruiskua puristaen, ettei ilmaa pääse kytkimeen vahingossakaan. Valmis!
Itse tein ruiskun itse, koska esim. KTM:n maahantuoja perii tavallisesta letkulla varustetusta lääkeruiskusta, johon on isketty KTM-logo, käsittääkseni aivan kohtuutonta korvausta. Minulle nesteeksi kytkimeen suositeltiin 5W etuhaarukka öljyä ja hyvin on toiminut. keskustelu
Lähde: https://www.xracing.fi keskustelu

LISÄÄ HONDA VFR 750 KUVIA
2.) Ohje Honda VFR kytkinnesteiden vaihtoon:
Muista suojata pyörää tarpeen mukaan aina kun pulaat näiden nesteiden kanssa.
1. Käännä ohjaustankoa niin että säiliö on vaakasuorassa, kytkinnesteen säiliön kansi auki. Mikäli neste on vanhaa, kannattaa imaista säiliö tyhjäksi vanhoista nesteistä esim lääkeruiskulla. Niitä vanhoja on turha työntää letkujen läpi. Mikäli neste on vanhaa, varaudu puhdistamaan säiliön pohja "savesta". Täytä puhdas säiliö uudella nesteellä. Ainakin pan europeanissa on säiliön pohjalla letkun päällä sellainen peltinen roiskesuoja. Varmista että se on paikallaan koska jos se ei ole, niin sieltä saattaa roiskua nestettä kun painelee kahvaa kansi auki.
2. Pyydä kaveria painamaan kytkintä, kun kytkin on pohjassa, avaat läpinäkyvällä letkulla varustetun ilmausnipan ja kun kaveri pienen hetken perästä kertoo, että kahva kevenee, väännät ilmaruuvin kiinni kahva edelleen pohjassa. Sitten pari kytkimen painallusta ja pohjaan, nippa auki, kevenee niin nippa kiinni, vapauta kytkin, pari painallusta kytkin pohjaan jne jne. Letkun laitat tietty johonkin astiaan kun nipan avaat. Toista tätä niin kauan kunnes astiaan tulee kirkasta nestettä, silloin on nesteet vaihdettu ja järjestelmä koko lailla puhdas. Saattaa joutua työntämään paljon nestettä läpi että tulee kirkasta.
Mulla meni 3 tai 4 säiliötä ennenkuin sieltä tuli kirkasta ja savea oli säiliön pohjalla paljon. Teen saman homman syksyllä uudestaan...
Helppo homma, tarviit siis vain kaverin, läpinäkyvän letkun, nestettä ja astian tai sitten jos yksin haluat tehdä niin sitten sen imuvaihtajan.
Lähde: https://www.moottoripyora.org/keskustelu
Tulpanvaihtoa:
Tähän 89 malliseen Honda VFR 750 F / RC-25 tulpat on vaihdettu ja se on selvinnyt, että etusylintereiden (2. ja 4.) tulppien vaihto edellyttää pääpiirteittäin syylarin irroittamista kannakkeistaan, mutta nesteiden poistamista työ ei vaadi. Taaempien sylinterien (1. ja 3.) tulppien vaihto onnnistuu jo tankin irroittamisella. Tulppa-avainkoko on 17 mm.
Huoltotietoa
Renkaat vanhukseen:
front: 110/90 16 / rear: 130/80 18
front: 110/80 17 / rear: 140/80 17